maanantai 23. joulukuuta 2024

Koko perheen matematiikkapelejä automatkoille






Matikkapelit saavat automatkan kulumaan joutuisammin ja harjaannuttavat samalla monia matematiikan osa-alueita, kuten 

  • lukumäärien hahmottamista 
  • lukujonotaitoja 
  • numeromerkkien tunnistamista 
  • yhteenlaskua 
  • kertolaskua


Näihin peleihin ei tarvita mitään välineitä eikä etukäteisvalmisteluita. Pelit tarjoavat ajanvietettä monenikäisille. 

Kaikille tieosuuksille löytyy pelejä tästä postauksesta. Täällä pohjoisessa liikenne on yleensä niin hiljaista, että rekkaripelejä on turha yrittääkään pelata. Pimeällä taas rekkareita ei näe, vaikka autoja tulisi paljonkin vastaan. Mitä lukua ajattelen? -peli taas käy tilanteeseen kuin tilanteeseen. Sitä voidaan pelata myös muualla kuin autossa. 



Lukumääräbongaus
Lukumäärän hahmottaminen 




Mitä näet kolme auton ulkopuolella? Jokainen kertoo vuorollaan. Vaihdetaan lukumäärää, kun siltä tuntuu tai esim. joka kierroksen jälkeen. 
  • Voidaan myös pelata niin, että ensin etsitään jotain, mitä on yksi, seuraavalla kierroksella kaksi jne. 


Mitä lasken?
Lukujonotaidot 



Pelaajat laskevat vuorollaan ääneen jotain auton ulkopuolella näkyvää, esim. lyhtypylväitä, bussipysäkkejä, autoja. Muut arvaavat, mitä hän laskee.



Nollasta ysiin
Numeromerkkien tunnistus, lukujonotaidot 



Etsitään numerot 0–9 järjestyksessä auton ulkopuolelta, esim. liikennemerkeistä, rekisterikilvistä ja talojen numeroista. Voidaan sopia, että jos nähdään esimerkiksi luku 50, siitä voi ottaa numeron viisi. 

  • Voidaan pelata myös yhdeksästä nollaan.



Mitä lukua ajattelen?
Lukujonotaidot 


  

Yksi pelaajista valitsee yhden luvun sovitulta lukualueelta, esim. 0–10, 0–20, 0–100, 0–200. Muut pelaajat kysyvät, onko valittu luku suurempi/pienempi kuin esim. 50. Vastata saa vain "kyllä" tai "ei".



Rekkari 
Numeromerkkien tunnistaminen, parillisuus, yhteenlasku, kertolasku



Rekkaripelistä voidaan pelata montaa eri versiota: 


Numerobongaus 

Jokainen pelaaja valitsee yhden numeron. Pelaaja saa pisteen, kun vastaan tulevan auton rekisterikilven viimeinen numero on hänen valitsemansa numero. 

  • Voidaan vaihtoehtoisesti jakaa pelaajat kahteen joukkueeseen. Yksi joukkue saa pisteen, jos vastaan tulevan auton rekkarin viimeinen numero on parillinen, toinen joukkue saa pisteen parittomasta numerosta. 


Kymppi

Katsokaa vastaan tulevien autojen rekisterikilpiä. Jos rekkarin numeroiden summa on kymmenen, saatte pisteen. Tässä pelissä kerätään porukalla pisteitä. 


Yhteenlasku 

Yhteenlaskupeliä pelataan kuten kymppiä, mutta jokainen pelaaja valitsee eri luvun. Kun vastaan tulee auto, jonka rekisterikilven numeroiden summa on valittu luku, henkilö saa pisteen. 


Kertolasku 

Sovitaan, että katsotaan vastaantulevan auton rekisterikilven esim. kahta viimeistä numeroa. Henkilö, joka sanoo näiden kahden numeron tulon ensimmäisenä, saa pisteen. 

  • Tätä peliä voidaan pelata myös ilman pisteenlaskua kertolaskuharjoituksena. 





Tämän postauksen kuvat olen ottanut Kilpisjärveltä ja Lyngeniltä Norjasta. Ylin kuva on Muoniosta.

Mukavia pelihetkiä ja turvallista matkaa!


Ei kommentteja: