Sivut

maanantai 7. lokakuuta 2024

Halloween-matikkaa: lukumäärät ja numerot 1–6





Nyt on halloween-teemaisia matikkapelejä ja muita aktiviteetteja niin monta, että ehtiikö niitä edes kaikkia käyttää ennen halloweenia? Ei hätää, moni näistä materiaaleista käy myös muihin vuodenaikoihin! 

Halloween-matikkapaketista löytyy materiaalia viskari- ja eskaritehtäviksi sekä ekaluokkalaisille:  

  • neljä peliä: Heitä noppaa ja... (lukumäärät ja numerot 1–6, vertailu) 
  • kynätehtävä, jossa etsitään samanlaisia kuvia ja ympyröidään ne, samalla opitaan O-kirjaimen oikea kirjoitussuunta (lukumäärät ja numerot 1–6)
  • lukumääräsyötiksi kuvia, lue lisää Hääräämön lukumääräsyöttipostauksesta (lukumäärät, lukujen hajotelmat) 
  • neljä laminoitavaa sudokua (looginen päättely) 


Löydät Halloween-matikkapaketin Freeedin verkkokaupasta.




Hääräämön Heitä noppaa ja... -pelit ovat olleet suosittuja jo monia vuosia. Nyt niistä on halloween-teemaiset versiot: 




Heitä noppaa ja rakenna -pelissä kaksi lasta heittää vuorotellen noppaa. He rakentavat esimerkiksi Legopalikoista tornin, jossa on nopan silmäluvun ilmoittama määrä palikoita. He laittavat tornin ruutuun, jossa on yhtä monta eläintä. 

Pelissä saadaan paljon lukumääräharjoitusta. 



Heitä noppaa ja kilpaile -pelissä kissat, lepakot ja hämähäkit kilpailevat, eikä kumpikaan pelaajista voita eikä häviä. 

Pelatessa numeron ja lukumäärän vastaavuuden hahmottaminen vahvistuu.




Heitä noppaa ja ruoki kissaa -pelissä annetaan ruokapaloja kissoille ja harjoitellaan lukumääriä. 

Heitä noppaa ja ruoki hämähäkkiä -pelissä harjoitellaan numero-lukumäärävastaavuutta. 




Heitä noppaa ja ympyröi hämähäkkejä -pelissä pelaajat ympyröivät nopan silmäluvun verran hämähäkkejä. Harjoitusta saadaan paljon lukumäärien laskemiseen ja pienten lukumäärien hahmottamiseen laskematta eli subitisaatioon. 



Kynätehtävä: Etsi ja ympyröi



Havaintojeni mukaan monella eskarilaisella on erilainen tapa kirjoittaa kirjaimet kuin mitä eskarissa ja koulussa opetetaan. Tämän etsi ja ympyröi -kynätehtävän parissa lapsi saa paljon toistoja O-kirjaimen oikeaan kirjoitussuuntaan. Samalla etsitään samanlaista kuvaa ja lasketaan lukumääriä. 

Etsi ja ympyröi -tehtävästä on kaksi versiota: lukumäärät ja numero-lukumäärävastaavuus.


Lukumääräsyötti 



Jos saisin valita yhden ainoan matemaattisia taitoja kehittävän aktiviteetin alle kouluikäisille, valitsisin lukumääräsyötin. Tykkään esineistä lukumääräsyötteinä, mutta käytännön arjessa kätevintä on mielestäni käyttää tulostettuja kuvia. 



Sudokut: looginen päättely



Sudokut kehittävät loogista päättelykykyä. Neljä laminoitavaa sudokua on kätevä laittaa yksi sudoku aina yhdelle tarjottimelle. Kuvakortit eivät katoa tällöin helposti, ja on näppärää vaihtaa sudokua, kun on saanut yhden ratkaistua.


Oletko jo vilkaissut Hääräämön Pinterest-tauluja, joissa on paljon  toiminnallista materiaalia esi- ja alkuopetukseen? 


Mukavia pelihetkiä! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti