maanantai 11. joulukuuta 2023

Joulukorttipeleissä harjoitellaan vertailua, hahmottamista ja tarinankerrontaa





Joulukuisen pelipäivän pelivälineinä on vanhoja joulukortteja. Aluksi nostetaan lorupussista joulukortteja ja lauletaan niiden mieleen tuomia lauluja. 




Joulukorttipelejä pelatessa harjoitellaan mm. 
  • vertailua 
  • hahmottamista 
  • tarinankerrontaa 

Kenellä on...?

(2 - 4 pelaajaa)




Joulukortit jaetaan pelaajille, esim. 10 korttia jokaiselle. Kukin pelaaja laittaa kortit pinoon eteensä kuvapuoli alaspäin. Pelaajat keksivät vuorollaan kysymyksen, esim. Kenellä on kortissa eniten tähtiä (tai vähiten punaista, eniten ihmisiä, suurimpia kirjaimia)? Pelaajat kääntävät pinonsa päällimmäisen kortin kuvapuoli ylöspäin ja laittavat sen pöydälle. Pelaaja, jolla on eniten tähtiä, saa muidenkin pelaajien tämän kierroksen kortin. Hän laittaa kortit pinonsa alimmaksi. 

Pelaaja, jolta loppuvat kortit ensimmäisenä, putoaa pois pelistä. Voittaja on pelaaja, joka saa kaikki kortit. 



Kim-leikki

(3 - 6 pelaajaa)




Kortit (esim. 9 kpl) levitetään pöydälle (tai lattialle). Pelaajat katsovat tarkasti, mitä kortteja on esillä. Sitten pelaajat sulkevat silmänsä, ja leikinjohtajana toimiva lapsi ottaa yhden kortin pois. Siitä pelaajasta, joka muistaa ensimmäisenä puuttuvan kortin, tulee leikinjohtaja, ja hän saa poistaa yhden kortin muiden katsoessa muualle. 

Jos halutaan laskea pisteitä, sille pelaajalle, joka nimeää ensimmäisenä puuttuvan kortin, annetaan pelimerkki, esim. puuhelmi tai Lego-palikka. Leikin lopuksi lasketaan pelimerkit. Voittajalla on eniten pelimerkkejä. 

Olemme pelanneet KIM-leikkiä aiemmin esineillä. 



Tarinankerronta

(2 - 3 tarinankertojaa)




Lapset nostavat laatikosta 5 - 15 korttia. He laittavat kortit haluamaansa järjestykseen ja keksivät tarinan liittyen kuviin. Kun tarina on keksitty, he kertovat sen aikuiselle ja mahdollisesti myös muille lapsille. He saavat järjestää kuvat useamman kerran eri järjestykseen. He voivat myös hakea lisää kortteja ja/tai viedä osan korteista pois. 



Joulukorttipalapeli

(2 - 5 pelaajaa)



Joulukortit ovat palasina. Aika monta korttia on leikattu, jokainen kortti neljään osaan. Lapset kokoavat kortit. 

Vinkki: Kortin reunassa olevasta kehyksestä saattaa tunnistaa kuhunkin kuvaan kuuluvat palaset. 
 



Mukavia jouluisia pelihetkiä!


maanantai 20. marraskuuta 2023

Jouluinen logiikkasetti: Matemaattinen päättely ja hahmottaminen (loogiset kokoelmat ja sudokut)




Hääräämön jouluiseen logiikkasettiin kuuluu 

  • 6 loogista kokoelmaa 
  • 12 sudokua  

Ne sopivat hyvin ongelmanratkaisutehtäviksi esi- ja alkuopetukseen, ja ehkä vähän vanhemmillekin oppilaille. 

Loogiset kokoelmat sekä sudokut laminoidaan. Kortit leikataan irti toisistaan. Tehtäviä on kätevä säilyttää muovitaskuissa.

Kun nämä tehtävät laitetaan muovitarjottimille, kortit pysyvät alustan mukana hyvin. Kun lapsi ottaa uuden tehtävän, hän palauttaa tarjottimen ja ottaa uuden tarjottimen. Muovitaskut käyvät loogisten kokoelmien ja sudokujen säilytykseen. 


Loogiset kokoelmat

6 kpl



Loogisissa kokoelmissa lapsi päättelee kuvion muodon ja värin perusteella, mihin ruutuun kyseinen kortti kuuluu. Kokoelmissa on eri vaikeustasoja: 





Jouluiset sudokut

12 kpl



Hääräämön luokituksessa yhden tähden (*) sudokut ovat helpoimpia. Niissä tarkastellaan rivejä, joilta puuttuu yksi kuva.

Kahden tähden (**) sudokuissa katsotaan rivien lisäksi isoa neliötä (2 x 2 ruutua), josta puuttuu yksi kuva. 

Kolmen tähden (***) sudokuissa yllä mainittujen strategioiden lisäksi otetaan sivuun kaksi kuvaa, jotka puuttuvat joltain riviltä tai 2 x 2 -kokoisesta ruudusta ja päätellään, mihin kuvat kuuluvat. 




Katso YouTubesta video:

Näin ohjaat lasta ratkaisemaan sudokun 




Tässä postauksessa esitelty Jouluinen logiikkasetti: Matemaattinen päättely ja hahmottaminen -setti on myynnissä Freeedissä


Pakettiarvoitus: luetun ymmärtäminen ja looginen päättely -tehtävä on nyt ladattavissa veloituksetta Freeedistä. Tein sen kakkosluokkalaisilleni, mutta sitä voivat toki tehdä myös vähän vanhemmat (sekä nuoremmat lukutaitoiset).


maanantai 13. marraskuuta 2023

Joulukuusimatikkaa esi- ja alkuopetukseen




Joulukuusiaiheisten matematiikan tehtävien parissa on mukava viettää aikaa ja samalla saada harjoitusta hienomotoriikkaan sekä esimatemaattisiin taitoihin: 

  • subitisaatio eli pienten lukumäärien hahmottaminen laskematta 
  • luokittelu 
  • yksi yhteen -vastaavuus 
  • numero-lukumäärävastaavuus 
  • sarjoitus 


Joulukuusimatikkaa-setti on myynnissä Freeedissä ja se sisältää kolme kokonaisuutta: 

  1. Muovailukuuset 
  2. Lukumäärä-numerokuuset 
  3. Sarjoitussokkelot


Muovailukuuset ja sarjoitussokkelot tulostetaan ja laitetaan muovitaskuihin. Lukumäärä-numerokuuset tulostetaan, laminoidaan ja leikataan. 



1. Muovailukuuset
lukualue 1 - 10



Muovailuvahasta muovaillaan kämmenten välissä yhtä monta palloa kuuseen kuin kuusessa on kynttilöitä. Numeroversiossa (kuva alla) palloja laitetaan kuuseen tähdessä olevaa lukua vastaava määrä. 

Muovailuvahan sijaan tehtävässä voidaan käyttää esimerkiksi nappeja tai muovi- tai puuhelmiä.

  • Muovailukuusia voidaan käyttää myös kymppiparien harjoitteluun: Kuuseen muovaillaan palloja niin monta, että pallojen ja kynttilöiden yhteenlaskettu lukumäärä on kymmenen. 





2. Lukumäärä-numerokuuset
lukualue 1 - 6



Tähdessä oleva pisteiden lukumäärä tai numero ilmoittavat kuusen osien koristepallojen määrän. Lapsi luokittelee kuusen osat sen mukaan, kuinka monta palloa niissä on ja asettelee osat tähden kanssa kokonaisuudeksi. Kuuset voidaan järjestää tähden luvun mukaan suuruusjärjestykseen. 






3. Sarjoitussokkelot 
AB, AAB, ABC



Viisi sarjoitussokkeloa houkuttelevat jatkamaan sokkelon yläpuolella kuvattua sarjaa. 

Kun sarjoitussokkelo on muovitaskussa, reitti piirretään vesiliukoisella tussilla. Tussin jälki on kätevä pyyhkiä kulmasta kostutetulla käsipyyhepaperilla. Tehtävän voi toki tehdä kynällä suoraan paperille. 





maanantai 6. marraskuuta 2023

Video: Näin ohjaat lasta ratkaisemaan nonogrammin




Nonogrammi eli japanilainen ristikko on loogista ajattelua harjaannuttava pulmapeli. Se tunnetaan myös nimillä hanjie ja picross

Nonogrammissa täytetään ruutuja vaaka- ja pystyrivien vasemmalla ja yläpuolella olevien vihjeiden mukaan. 

Hääräämön nonogrammit soveltuvat esi- ja alkuopetukseen, ehkä myös vähän vanhemmille oppilaille. 








Hääräämön nonogrammien ratkaisemiseen tarvitaan esimerkiksi Multilink-kuutioita tai litteitä muovi- tai kartonkikiekkoja. Lisäksi esimerkiksi hamahelmillä on kätevä merkitä tyhjät ruudut. 


Katso YouTubesta video: 

Näin ohjaat lasta ratkaisemaan nonogrammin 







Hääräämön nonogrammipakkauksen (21 nonogrammia) löydät Freeedin verkkokaupasta


Kynällä paperille ratkaistavia nonogrammeja löytyy Kesäistä matikkaa -paketista Freedin verkkokaupasta.


maanantai 30. lokakuuta 2023

Ensiaskeleita ulkoluokkatoimintaan esi- ja alkuopetuksessa





Tämän viikon torstaina 2.11. vietetään Ulkoluokkapäivää. Se on maailmanlaajuinen liike, jonka tavoitteena on innostaa ulos leikkimään ja oppimaan. 

Olen pitänyt ulkoluokkatunteja kakkosluokalleni viikoittain kuukauden ajan koulumme piha-alueella. Olemme harjoitelleet ja kerranneet ulkona ympäristöopin, matematiikan ja äidinkielen sisältöjä. Nämä ovat ensiaskeleitani tokaluokan säännölliseen ulkoluokkatoimintaan. Kerron tässä postauksessa harjoituksista ja peleistä, jotka olen todennut toimiviksi ulko-opetuksessa. 


  • Tutustu myös matikkakävelyihin, joita tein lasten kanssa työskennellessäni eskariopena.



Salainen luku tai kuva 
lukujonotaidot, vertailu, luokittelu 




Välineet: 
  • lukukortit harjoiteltavalta lukualueelta tai kuvakortteja 
    • katso kortti-idea tämän postauksen viimeisestä kuvasta 
  • pyykkipoikia 1 per oppilas 
  • kannellinen irtokarkkirasia korttien ja pyykkipoikien säilytykseen 

Oppilaille kiinnitetään huppuun tai kauluksen selkäpuolelle lukukortti harjoiteltavalta lukualueelta. Saadakseen selville, mikä luku heillä on, oppilaat kyselevät toisiltaan kysymyksiä, esim. 

  • Onko lukuni suurempi kuin 20? 
  • Onko luvussani kymmeniä neljä? 
  • Onko lukuni parillinen?  

Vastata saa vain "kyllä" tai "ei". Kun oppilas saa selville lukunsa, hän pyytää aikuista vaihtamaan kortin. Oppilaat voivat myös laittaa kortteja toisilleen. 

Esiopetuksessa kortit voivat olla lukumääräkortteja. 

Voidaan sopia, että yhdeltä kaverilta saa kysyä vain yhden kysymyksen. 

  • Samalla idealla harjoittelimme ympäristöoppiin liittyen luokittelua sekä ylä- ja alakäsitteitä. Lapsilla oli selässään eläin- ja kasviskortteja (tein kortit Papunetin kuvatyökalulla, kuvat: Elina Vanninen). Kun lapsi oli saanut selville, että hänellä on selässään eläinkortti, hän selvitti, onko kyseessä villieläin, maatilan eläin vai lemmikkieläin. Seuraavaksi voitiin kysyä esim. jalkojen määrää. Kasviksista lapset selvittivät, kasvaako se villinä vai puutarhassa. Onko se juures, vihannes, hedelmä vai marja? Marjan väriä sekä kokoa kysyttiin myös. 



Roskispeli 
lukujonotaidot 



Välineet: 

  • lukukortit harjoiteltavalta lukualueelta, esim. 0 - 10, 0 - 20 tai 0 - 50 
  • laatikko, josta kortteja käydään nostamassa (kortit voidaan myös leväyttää maahan numeropuoli alaspäin)

Oppilaat pelaavat roskispeliä pienissä joukkueissa (esim. 2 - 4 oppilasta). He piirtävät maahan viisi viivaa riviin. Joukkueen jäsenet käyvät hakemassa vuorollaan laatikosta (esim. noin 7 metrin päästä) lukukortin ja laittavat kortit suuruusjärjestykseen viivoille. Korttien ei tarvitse olla lukujonon vierekkäiset luvut, esim. 4, 5, 6, 7, 8. Korttien paikkaa ei saa vaihtaa. 

Jos ensimmäinen pelaaja hakee kortin 42, hänen kannattaa laittaa se melko oikealle rivissä, jos lukuja on lukualueelta 0 - 50. Jos kortti ei käy riviin (esim. kortit 21 ja 42 ovat rivissä vierekkäin ja pelaaja tuo kortin 36), pelaaja vie sen takaisin. Tässä roskispelin ulkoversiossa roskiksena toimii laatikko, josta kortteja myös haetaan. 

Kun joukkue saa viisi lukua riviin suuruusjärjestykseen, joukkue saa pisteen ja vie kortit takaisin laatikkoon. Olen antanut nopeimpien joukkueiden kerätä enemmän pisteitä, kunnes viimeinenkin joukkue on saanut rivinsä valmiiksi. 

Olemme pelanneet roskispeliä paljon luokassa ja käyttäneet Kirsi Heikkisen tekemiä pelipohjia, jotka voit tulostaa veloituksetta Freeedistä. Peli oli oppilaille tuttu siinä vaiheessa, kun aloimme pelata sitä ulkona. 



Piha-Kimble
ketjulasku


Välineet: 

  • kortteja liittyen opeteltavaan asiaan 
  • matalia tötsiä (näyttävät kulkevan myös nimellä merkintälautaset, merkintäkartio, merkkikartio) 
    • kokeilin myös ilman tötsiä ja toimi hyvin, laitoin kortit numeropuoli alaspäin maahan isoon rinkiin 
  • pelimerkkejä, esim. tötsiä eri väreissä tai vanteita yksi joka joukkueelle 
  • käpyjä sekä yksi laatikko joka joukkueelle 
  • katso tarkemmin alla olevasta linkistä 


Piha-Kimble sopii monen asian harjoitteluun. Me olemme harjoitelleet lukujen 2  ja 3 vähentämistä annetusta luvusta. Vuorossa oleva pelaaja on käynyt katsomassa kortin ja juossut kertomaan kortin luvun ryhmälleen ja vähentänyt siitä 3 ja sitten vielä 3, esim. 42, 39, 36. 

  • Ympäristöoppiin liittyen käytimme samoja kuvakortteja kuin ensimmäisenä esittelemässäni salainen kuva -tehtävässä.


Piha-Kimble vaikuttaa olevan oppilaiden suosikki. Sen ohjeiden kertominen ei käy ihan parilla rivillä. Katso Kimblen ja muiden pedagogisten pihapelien ohjeet MAPPA.fi-sivustolta




Kehomerkit 
Äidinkieli: virkkeen lopetusmerkki 

Piste = kyykky


Välineet: 

  • ei välineitä
  • tarvitaan vain paperille kirjoitettu tai ulkomuistista kerrottu tarina, jossa on pisteitä, pilkkuja ja huutomerkkejä 


Kerron tarinaa ja pysähdyn virkkeen päätyttyä. Oppilaat muodostavat itsestään virkkeen lopetusmerkin: 

  • piste: kyykky 
  • kysymysmerkki: keho mutkalla 
  • huutomerkki: tikkusuora keho 


Tämä on eräs lyhyt tarinani: 

Minä herään. Kello on kahdeksan. Voi ei! Nukuinko pommiin? Mikä päivä tänään on? Taisin säikähtää aivan turhaan. Nyt on sunnuntai. Jatkan unia. 


Luen tarinan useamman kerran, viimeiset kerrat melko lyhyillä tauoilla. 


Sain tämän kehomerkki-idean toiminnallisen oppimisen koulutuksesta, johon osallistuin koulullamme viime viikolla. 


Hippa 
esim. vokaalit, lukujonot, monikerrat 


Välineet: 

  • ei välineitä 


Olemme leikkineet hippaa muiden harjoitusten lomassa, kun on tuntunut, että tarvitaan lisää lämpöä. Kun hippa saa kiinni, pelastaja ja pelastettava luettelevat yhdessä esimerkiksi: 

  • suomen kielen vokaalit (ei taida olla nykyään kovin in ja pop opetella näitä ulkoa, mutta oppilaani ovat innostuneet vokaalien luettelemisesta, niin annan mennä) 
  • parillisia lukuja 2 - 20 tai esim. luvun 3 monikertoja: 3, 6, 9...30 
    • olemme harjoitelleet monikertoja syksyn mittaan taputuksin: 1 (taputus oikeaan reiteen), 2 (taputus vasempaan reiteen), 3 (taputus kädet yhteen) jne. ja kun sujuu, niin sanotaan mielessä reisitaputukset ja sanotaan ääneen vain kädet yhteen taputtaessa 3, 6, 9... 
  • esiopetuksessa rakettihippa: luetellaan luvut 10 - 0 samalla hitaasti kyykkyyn mennen. Kun sanotaan 0, ollaan jo kyykyssä ja hypätään ylös. 



Kortit nestekartonkipakkauksesta 



Ulkoluokkatoimintaan on kätevä tehdä kortteja nestekartonkipakkauksista. Olen leikannut yhdestä litran maitopurkista kahdeksan korttia. Yksiväriselle puolelle voidaan kirjoittaa permanenttitussilla esim. numeroita. Nämä kortit kestävät hyvin kosteutta eikä niitä tarvitse laminoida. 

Sain tämän maitopurkki-idean Alkuluokan Aakkoset -Instagram-tililtä


Olen kerännyt ulko-opetusideoita Pinterestin Ulkoluokka-tauluuni


maanantai 23. lokakuuta 2023

Ruutumekossa tulivuori Teidellä Teneriffalla



Ompelin nilkkapituisen mekon tuplaharsosta eli double gauzesta. Yläosan kaavana käytin PaaPiin Runo-kaavaa reilusti muokattuna. Helmakappaleiden mittoja otin Mekkotehtaan Helmat-kirjasta. 





Ihastuin tuplaharsoon materiaalina ja olenkin ommellut siitä jo useamman mekon. Ensimmäisen tuplaharsomekkoni näet täältä




Tulimme eilen illalla syyslomareissulta Teneriffalta. Nämä kuvat ovat saaren keskiosasta kansallispuistosta Teide-tulivuorelta, jonne menimme kaapelihissillä. 


Tulivuori Teiden huippu





Näet Hääräämön kuvia myös Instagramista ja Pinterestistä.


maanantai 25. syyskuuta 2023

Monipuolinen talviaiheinen matikkapaketti esi- ja alkuopetukseen




Talviaiheisessa Lumiukkomatikkaa-paketissa on viisi itsenäistä materiaalia esi- ja alkuopetuksen matematiikan toiminnalliseen opiskeluun: 

  1. Matikkalumiukot 
    • yksi yhteen -vastaavuus, subitisaatio eli pienten lukumäärien hahmottaminen laskematta, hajotelmat, numero-lukumäärävastaavuus, yhteenlasku, vähennyslasku 
  2. Lukumäärä- ja numerolumiukot 
    • yksi yhteen -vastaavuus, subitisaatio, numero-lukumäärävastaavuus 
  3. Peli: Rakenna torneja lumiukoille 
    • numero-lukumäärävastaavuus, subitisaatio  
  4. Sarjoitussokkelot 
    • sarjoittaminen 
  5. Lukujonopalapelit 
    • lukujonotaidot 

Matemaattisten taitojen lisäksi tehtävissä saadaan harjoitusta myös hienomotoriikkaan. Muovailuvahalla ja Legoilla työskentely vahvistaa käsien pieniä lihaksia sekä silmän ja käden yhteistyötä. 


Matikkalumiukot

1 - 10




Matikkalumiukoilla harjoitellaan monia matemaattisia taitoja. Perusperiaatteena on koota laminoiduista osista lumiukko, jonka kukin pallo vastaa hatussa olevaa lukumäärää tai lukua. Opettaja valitsee harjoiteltavat asiat ja lukualueen. 

Ideoita lukumäärien hahmottamiseen ja hajotelmiin sekä yksi yhteen -vastaavuuteen ja numero-lukumäärävastaavuuteen löydät Hääräämön postauksista: 

Yllä mainittuja harjoituksia tai jotain niiden kaltaista konkreettista harjoitusta on hyvä tehdä pohjustuksena matikkalumiukoille. 



Lukumäärälumiukot & numerolumiukot

0 - 10



Muovailuvahasta muovaillaan kämmenten välissä pieniä palloja. Lumiukolle laitetaan yhtä monta nappia kuin sillä on hatussa kuvioita eli harjoitellaan yksi yhteen -vastaavuutta. 

Numeroversiossa treenataan numero-lukumäärävastaavuutta laittamalla lumiukolle nappeja numeron ilmoittama määrä.

Oikeita nappeja voidaan käyttää vaihtoehtoisesti tässä tehtävässä muovailuvahan sijaan.






Peli: Rakenna torneja lumiukoille



Rakenna torneja lumiukoille -pelissä harjoitellaan numeron ja lukumäärän vastaavuutta lukualueella 1 - 6. Jos kaverin torni on lumiukolla, jonka numeroa vastaavaan silmäluvun saan, minun tornini syrjäyttää kaverin tornin. Kun saan yhdelle lumiukolle kaksi torniani, saan yhden pisteen. Näitä torneja ei voida syrjäyttää. 

Peliin tarvitaan noppa sekä Legoja tai esim. Multilink-kuutioita. 


Sarjoitussokkelot

4 kpl



Sarjoitussokkelossa kuljetaan reittiä, joka muodostuu, kun seurataan kuvia ruudukon yläpuolella näytetyssä järjestyksessä. 

Sokkelo voidaan laittaa muovitaskuun, ja lapsi piirtää reitin vesiliukoisella tussilla. Tämä tuo kokemukseni mukaan paljon uutta intoa tehtävien tekoon.

Lisää ideoita sarjoitusharjoituksiin löydät Hääräämön postauksista 

Ennen sarjoitussokkelon käyttöä on hyvä tehdä esimerkiksi yllä mainittuja sarjoitusharjoituksia, jotka ovat konkreettisempia kuin kynäharjoitukset. 


Lukujonopalapelit 



Lukujonopalapeleissä harjoitellaan lukujonon muodostamista yhdestä kymmeneen sekä harppauksin:

  • 2 - 20 (2, 4, 6...)
  • 3 - 30 (3, 6, 9...)
  • 4 - 40 (4, 8, 12...)
  • 5 - 50 (5, 10, 15...)
  • 10 - 100 (10, 20, 30...)

Pakettiin kuuluu myös aakkospalapeli isoilla sekä pienillä kirjaimilla. 





Tämä Lumiukkomatikkaa-harjoituspaketti esi- ja alkuopetuksen matematiikkaan on myynnissä Freeedissä, hinta 7 euroa.


maanantai 11. syyskuuta 2023

Kirjainlumiukoilla harjoitellaan alku- ja loppuäännettä




Etsi lumiukolle pallo, jonka kuva alkaa hatussa olevalla kirjaimella. Lumiukoilla voidaan harjoitella myös sanan loppuäännettä tai ensimmäisen tavun viimeistä äännettä. 

Hääräämön kirjainlumiukkodokumentissa on lumiukkojen päitä 16 kpl: A, I, N, O, S, E, L, M, R, T, K, P, J, H, U ja V, sekä toiset 16 pienillä kirjaimilla. 

Lumiukkojen kuvapalloja on 72 kpl, eli noin 4 - 5 kullakin kirjaimella alkavaa sanaa. 









Kirjainlumiukot ovat myynnissä Freeedissä hintaan 4 euroa. 


Tulosta, laminoi ja leikkaa irti toisistaan lumiukkojen osat.

Valitse harjoiteltavat kirjaimet (päät) sekä kuvapallot ja anna lapsen muodostaa lumiukkoja joko alku- tai loppuäänteen mukaan. Lapsi voi myös harjoitella kuuntelemaan ensimmäisen tavun viimeistä äännettä. 


Vilkaise lisää kirjainharjoituksia Pinterest-taulustani.


maanantai 21. elokuuta 2023

Muovailukirjaimet tuovat vaihtelua kirjainmuotojen harjoitteluun




Muovailuvahalla on kätevä harjoitella kirjainmuotoja. Samalla saadaan hienomotoriikkatreeniä. Muovailuvahatyöskentely vahvistaa käsien pieniä lihaksia, joita tarvitaan muun muassa kynällä kirjoittamisessa. Lisäksi muovailuvaha tuntuu ihanalta käsissä monen mielestä. 

Hääräämön kirjainalustoille muodostetaan kirjain muovailuvahasta. Kunkin kirjaimen yhteydessä olevan kuvan sana alkaa kyseisellä kirjaimella, eli saadaan myös alkuäänneharjoitusta. 


Ohje lapselle:



  1. Muovaile muovailuvahasta kämmentesi välissä ohut mato. 
  2. Muodosta muovailuvahamadosta kirjain alustaan tulostetun kirjaimen päälle. 
  3. Voit tehdä lisää eri kokoisia kirjaimia alustalle.


Vaihtoehtoisesti voit muodostaa kirjaimen asettamalla esim. nappeja vieri viereen alustan kirjaimen päälle.





Löydät muovailukirjaimet  A - Ö (29 kpl) Freeedin verkkokaupasta. Ne myydään pakettina kirjainteiden kanssa yhteishintaan 5 euroa.






Oletko jo tutustunut Hääräämön esiopetusaiheisiin Pinterest-tauluihin? Niistä löytyy paljon toiminnallisia ideoita erityisesti äidinkielen ja matematiikan sisältöihin. 


maanantai 14. elokuuta 2023

Kirjaintupla-pelissä harjoitellaan kirjainten tunnistusta ja visuaalista hahmottamista



Kirjaintupla on kaikessa yksinkertaisuudessaan hauska ja koukuttava peli. Se soveltuu 2 - 3 pelaajalle. Jos pelaajia on enemmän, osa katsoo korttien kirjaimia ylösalaisin. Kirjaintuplaa voi pelata myös yksin. 

Pelissä harjoitellaan 

  • kirjainten tunnistamista ja nimeämistä 
  • visuaalista hahmottamista 
Vaikka kirjainten osaaminen olisi jo hyvällä mallilla, peliä on silti hauska pelata. 


Kirjaintuplan säännöt 



  1. Laita kirjainkorttipakka kirjainpuoli ylöspäin pöydälle. 
  2. Nosta yksi kortti pakan viereen. 
  3. Etsi näistä kahdesta kortista yksi sama kirjain tai merkki (! tai ?). 
  4. Pelaaja, joka sanoo ensimmäisenä korttien yhteisen kirjaimen ääneen, saa pakan viereen nostetun kortin. 
  5. Pakasta nostetaan uusi kortti pakan viereen. 
  6. Pelaaja, jolla on eniten kortteja pakan loputtua, on voittaja. 

Jos pelaaja löytää korteista kaksi samaa kirjainta, mutta ei muista kirjaimen nimeä, hän voi näyttää kirjainta. Toinen pelaaja voi auttaa kirjaimen nimeämisessä. 


Muita tapoja pelata Kirjaintuplaa löydät Dobblen sääntödokumentista




Löydät Kirjaintupla-pelin kortit pdf-tiedostona Freeedin verkkokaupasta. Tulosta ja laminoi kortit ja leikkaa ne irti toisistaan. 


Mukavia pelihetkiä!