Kuviolävistäjien käyttö vaikuttaa olevan mieluisaa eskarilaisille. Kuviolävistäjällä työskentely vahvistaa käden pieniä lihaksia, ja lävistäjää voidaan käyttää monen asian opetteluun.
- Aiemmin julkaistuja Hääräämön kuviolävistäjätehtäviä löydät täältä.
Etsiminenkin on eskarilaisten mieleen. Alla esittelemässäni harjoituksessa etsitään geometrisiä tasokuvioita, joiden lukumäärän verran tehdään reikiä kuviolävistäjällä paperiliuskaan. Lapsi leikkaa aluksi kahdeksan liuskaa A4-paperista, ja samalla saa leikkausharjoitusta suoraa viivaa pitkin.
Sain idean tämän tehtävän etsimisaktiviteettiin Iloa_eskarissa -Instagram-tililtä.
Kuviolävistäjäharjoitus sopii moneen vaiheeseen esiopetusvuonna:
- syksyllä yksi yhteen -vastaavuus (s. 2)
- talvella lukumäärän ja numeromerkin vastaavuus (s. 3)
- keväällä yhteenlasku (s. 3), samalla tulee treeniä myös lukumäärän ja numeromerkin vastaavuuteen (ajankohtiin voi tosin vaikuttaa moni asia)
Samalla saadaan harjoitusta geometristen tasokuvioiden (ympyrä, kolmio, neliö/nelikulmio) tunnistamiseen sekä hienomotoriikkaan.
Matematiikan harjoituksia kuviolävistäjällä
Lukumäärän ja numeron vastaavuus
Yhteenlasku
- Leikkaa lukumääräliuskat irti toisistaan viivoja pitkin.
- Valitse yksi liuska ja katso, mikä muoto siinä on.
- Käy katsomassa pöydältä/lattialta, kuinka monessa kortissa on saman värinen ja muotoinen kuvio.
- Tee kuviolävistäjällä yhtä monta reikää liuskaan kuin näit pöydällä ja/tai lattialla liuskassa olevia muotoja.
- Liuskoista on tulostettavassa dokumentissa kaksi versiota: ensimmäisessä on liuskoissa geometrinen tasokuvio (s. 2), toisessa on kuvion lisäksi ruutu, johon kirjoitetaan löydettyjen muotojen lukumäärä (s. 3).
- Kun harjoitellaan yhteenlaskua, ota kaksi rei´ittämääsi paperiliuskaa (sivulta 3 leikattuja) ja tee niistä yhteenlasku vihkoosi.
Yhteenlaskun pohjustus
Olen pohjustanut yhteenlaskua esiopetuksessa bussileikillä. Sain siihen idean YouTubesta Anna-Maija Partasen videolta. Bussileikissä lapset leikkivät kuljettajaa ja matkustajia. Opettaja näyttää pysäkillä, kuinka monta matkustajaa nousee bussin kyytiin. Tämä on unkarilaisesta Varga-Neményi-menetelmästä tutun abstraktion tien ensimmäinen vaihe.
Toisessa vaiheessa jokaisella lapsella oli kananmunakenno bussina. Käytimme Multilink-kuutioita kuljettajana sekä matkustajina.
Kolmannessa vaiheessa piirsimme paperille kymppikehykseen ympyröinä kuljettajan ja matkustajat. Näet Anna-Maija Partasen toiselta videolta kolmannen ja neljännen vaiheen.
Neljännessä vaiheessa kirjoitimme edellisen vaiheen tapahtumia matematiikan kielellä eli käytimme numeromerkkejä sekä plus- ja yhtäsuuruusmerkkiä. Neljännen vaiheen mukaisen harjoituksen teimme geometristen muotojen äärellä kuviolävistäjää käyttäen (tässä postauksessa kuvailemani harjoitus).
Vilkaise Hääräämön kuvia myös Instagramista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti