Sivut

maanantai 13. joulukuuta 2021

Ohjevideo: Silmukoiden luominen lappilaisittain




Opin uuden tavan luoda silmukoita! Kerro toki, jos tämä lappilainen silmukoiden luominen on sinulle ennestään tuttua!

Muoniolainen Martta Liikavainio neuvoi minulle tämän silmukoiden luomistavan, jonka mummonsa oli opettanut hänelle 1940-luvulla Äkäslompolossa, joka sijaitsee Muonion naapurikunnassa, Kolarissa.

Ristikkäin (eli sillein tavallisesti) luodessa silmukoiden alle muodostuu yksi matala kerros, lappilaisittain luodessa reunasta tulee kaksikerroksinen. Katso tarkemmin alla olevasta kuvasta:



Silmukoiden luominen lappilaisittain ei ole vaikeaa. Aluksi saattaa tosin tuntua, että lankojen koukkaaminen alakautta on hankalaa. Kun on  luonut muutaman silmukan tämän ohjeen mukaan, homma alkaa sujua kuin vanhalta tekijältä. Kokeile vaikka! :)

Neuletyön reunasta tulee joustava, kun silmukat luodaan alla olevan videon ohjeen mukaan.


Katso silmukoiden luomisen ohjevideo:


1:50 min



Ota kuva talteen Pinterestiin:




Näet Hääräämön kuvia myös Instagramissa.


maanantai 29. marraskuuta 2021

Askartele ikkunaan kynttilä, joka on siistin näköinen kummaltakin puolelta




Tämä ikkunakoristeeksi laitettava kynttilä on kummaltakin puolelta siistin näköinen, sillä kartonki on kynttilässä kaksinkertaisena. Silkkipaperi jää kynttilän sisään, joten kynttilä näyttää kauniilta sekä ulos että sisälle.


Lapsi suunnittelee kynttilän ja toteuttaa tekemänsä kaavan avulla kynttiläaskartelun. Kynää, saksia ja pistelyneulaa käyttäessään lapsi saa hienomotoriikkaharjoitusta.




1. Leikkaa A4-kokoinen paperi kolmeen suunnilleen yhtä suureen osaan.

  • Taita värillinen tai musta A3-kokoinen ohut kartonki (tai paksu paperi) puoliksi ja leikkaa se samalla tavalla suikaleiksi. Suikale on taitettuna valkoisen suikaleen kokoinen.



Kynttilän kaavan tekeminen



2. Piirrä viiva neljän sormen päähän paperin yläreunasta. Tämän korkuinen on kynttilä. Nyt piirretään kynttilä tyylitellen eli ei yritetä kuvata kynttilää sellaisena kuin se nähdään.

Piirrä kynttilän ääriviivat. Kynttilä jatkuu aivan paperin alareunaan asti. Jos teet leveän kynttilän, käytä koko paperin leveys hyödyksi.

Piirrä kynttilän liekki aivan paperin yläreunaan asti. Liekki saa olla melko leveä, jotta siihen saadaan laitettua silkkipaperia.


Kun olet piirtänyt kynttilän sekä liekin ääriviivat, piirrä niiden sisään niiden muotoa jäljittelevät muodot, jotka leikataan kohta pois. Niistä näkyy valmiissa kynttilässä silkkipaperia. Ääriviivan ja sisemmän viivan välin on hyvä olla ainakin yhden sormen leveys.





3. Taita piirtämäsi kynttilän kaava kaksin kerroin. Leikkaa kynttilä liekkeineen ääriviivoja pitkin irti taustasta. Leikkaa myös kynttilän ja sen liekin sisältä piirtämäsi aukot irti.


Kynttilän askartelu


4. Aseta kynttilän kaava taitetulle kartongille niin, että kynttilän alareuna on kartongin taitteella. 

  • Voit kiinnittää kaavan parista kohdasta sinitarralla kartonkiin.

Piirrä kaavan ääriviivat kartonkiin. Piirrä myös aukkojen reunat.




5. Laita kaksinkertainen kartonki pistelyalustalle ja pistele kynttilän sekä liekin aukko irti kynttilästä.





6. Laita valitsemasi värisen silkkipaperin reuna liekin aukon päälle niin, että  aukon ympärille jää joka puolelle vähintään 1 cm silkkipaperia. Leikkaa silkkipaperipala irti silkkipaperista. Voit halutessasi piirtää leikkausviivan (kuten kuvassa yllä).

Leikkaa silkkipaperipala kynttiläosan aukkoon samalla periaatteella.




7. Laita puikkoliimaa avatun kartongin kynttiläosan aukon ympärille.




8. Laita leikkaamasi silkkipaperipala kynttiläosan aukon päälle.

Liimaa myös liekkiin silkkipaperipala.




9. Laita puikkoliimaa avatun kartongin toiselle osalle.




10. Taita kartonki kaksin kerroin aiemmin taitettua taitosta pitkin.

Leikkaa kynttilän + liekin ääriviivaa pitkin kynttilä irti taustasta.





Itsenäisyyspäiväkynttilä voidaan askarrella samalla idealla:





Näet Hääräämön kuvia myös Instagramista.


Löydät paljon toiminnallisia ideoita esi- ja alkuopetuksen kansiostani Pinterestistä.


maanantai 22. marraskuuta 2021

Ohjevideo: Tawashi eli pesusieni vanhoista sukista




Vanhoista sukista on kätevä tehdä pesusieni eli tawashi. Japaninkielinen sana tawashi tarkoittaa pesusientä. 

Sienellä voi pestä astioita, kodin pintoja tai esimerkiksi suihkussa ihoa. Pesusienen voi pestä pyykkikoneessa käytön jälkeen.


Tarvitset

  • vanhoja käytöstä poistettuja sukkia
  • sakset
  • pienen muovilaatikon esim. jauhelihapakkauksesta 
  • pyykkipoikia





Muovilaatikon ja pyykkipoikien sijaan voit tehdä kudontakehyksen vanerista (tai muusta levystä), johon lyöt nauloja (katso ideoita linkkilistasta postauksen lopusta).



Katso pesusienen ohjevideo:


4:52 min


Sukista leikattujen rinkuloiden leveys ei ole niin justiinsa. Minä olen käyttänyt sekä vähän yli 1 cm että 3 cm leveitä rinkuloita. 

Sukan venyvyys vaikuttaa käyttökelpoisuuteen. Jotkut lasten sukat soveltuvat hyvin jauhelihapakkauksesta tehtyyn kudontakehykseen, kun taas toiset lasten sukat eivät veny riittävästi.

  • Jos sukka on lörpsähtänyt eikä muotoudu käytössä jalanmyötäisesti, tawashissa se ei ole ongelma.

Pyykkipoikien määrän (eli myöskään sukkarinkuloiden määrän) ei tarvitse olla joka tawashissa sama. 

  • Ylimmässä kuvassa olevassa tawashissa kullakin reunalla oli 7 pyykkipoikaa, sukkarinkuloiden leveys vähän yli 1 cm. 
  • Alimman kuvan tawashissa pyykkipoikia oli 5 per reuna, sukkarinkuloiden leveys 3 cm. 
  • Olen nähnyt netissä myös tawasheja, joihin on käytetty 9 sukkarinkulaa kumpaankin suuntaan.



Törmäsin tawashiin sveitsiläisen Karinin Instagram-tilillä Schritte ins Grüne.

Vilkaise myös muita tawashi-ohjeita, joista olen saanut paljon vinkkejä: 
(jos saksa ei taivu, niin älä välitä, sillä kuvat kertovat paljon)


Näet Hääräämön kuvia myös Instagramissa.


perjantai 19. marraskuuta 2021

Eskarimatikka: Tulosta muovailualustat kuorma-autoaiheiseen lukumäärälastaukseen




Kuorma-autojen lastaamisessa harjaantuu moni asia:
  • lukumäärän laskeminen
  • lukujonotaidot
  • hienomotoriikka

Lisäksi voidaan harjoitella myös
  • yksi enemmän/vähemmän
  • numeron ja lukumäärän vastaavuus




Kuorma-auton lastausohje lapselle:

  1. Pyöritä muovailuvahasta yhtä monta palloa kuin kuorma-auton ovessa on tähtiä. 
  2. Lastaa muovailuvahasta tekemäsi kivet kuormurin lavalle. 
  3. Laske kivet ja paina se kivi sormella litteäksi, jota olet laskemassa.
  4. Kun olet lastannut kaikki kuorma-autot, järjestä ne lukumäärän mukaan: ensimmäiseksi yksitähtinen kuormuri, sen viereen oikealle puolelle kuorma-auto, jonka ovessa on kaksi tähteä jne.

Olen teettänyt tätä tehtävää eskarissa lapsilla pareittain. Näin kummallekin on tullut viisi autoa lastattavaksi. 






Tulosta kuorma-autot lukumäärälastaukseen.


Löydät Hääräämön kuvia myös Instagramista 

sekä Pinterestistä.


maanantai 8. marraskuuta 2021

Eskarimatikka: Luokittelua, vertailua ja järjestykseen asettamista klemmareilla




Värillisten klemmareiden ja laminoitujen väripapereiden parissa puuhaillessa opitaan monia esimatemaattisia taitoja:

  • vertailua
  • lukumäärän vertailua
  • luokittelua
  • järjestykseen asettamista
  • lukujonotaitoja
  • hienomotoriikkaa
  • silmän ja käden yhteistyötä




Lapsi lajittelee klemmarit eli paperiliittimet värin mukaan ja kiinnittää ne samanväriseen laminoituun paperiympyrään.

Kokemukseni mukaan monille esiopetusikäisille lapsille klemmareiden kiinnittäminen paperiin ei ole tuttua. Vinkkaan, että klemmarin se pää, jossa on kaksi U-kirjainta, työnnetään paperiin niin, että toinen U jää paperin alle, toinen päälle.




Lapsi laittaa värilliset ympyrät järjestykseen klemmareiden lukumäärän mukaan. Hän asettaa vasemmalla sen ympyrän, jossa on vähiten klemmareita. Tämän ympyrän oikealle puolelle hän laittaa ympyrän, jossa on seuraavaksi vähiten klemmareita jne.


Tämän tehtävän voi toteuttaa myös niin, että lapsi harjoittelee numeron ja lukumäärän vastaavuutta: Aikuinen kirjoittaa numeromerkin väripaperiin. Lapsi laittaa numeron ilmoittaman määrän klemmareita ympyrään. Tällä idealla harjoitellaan klemmareilla numeron ja lukumäärän vastaavuutta Hääräämön paitaharjoituksessa.


Sain idean tähän tehtävään Powerful Mothering -blogista ja kehittelin siitä matikkaversion.


Oletko jo tutustunut Hääräämön kuviin Instagramissa?


maanantai 1. marraskuuta 2021

Alkuäänneharjoitus eskarissa laukkuja taskulampulla läpivalaisten PDF




Laukkujen läpivalaisutehtävässä harjoitellaan
  • alkuäänteen (tai loppuäänteen) kuuntelemista
  • kirjainten kirjoittamista


Laukun läpivalaisuohje + kirjainten kirjoitus



1. Ota hämärässä huoneessa laatikosta yksi laukku. 

2. Laita laukku taskulampun yläpuolelle, jolloin saat läpivalaistua laukun ja näet, mitä laukun sisällä on. 

3. Sano ääneen, mitä näet laukussa. Millä äänteellä sana alkaa? 






4. Heitä noppaa. 

5. Ota laatikosta yksi tussi. 

6. Kirjoita nopan silmäluvun verran laukussa olleen sanan alkukirjainta sille paperille, jonka luona on kyseinen kirjain.


Ja sitten taas läpivalaisemaan uutta laukkua.




Tulosta 


Saat muokattua Papunetin Kuvatyökalulla


Kuvat: Papunetin kuvapankki, papunet.net
Elina Vanninen, Annakaisa Ojanen, Sergio Palao / ARASAAC, Kuvako, Paxtoncrafts Charitable Trust


Löysin tämän läpivalaisuidean _leikinlailla_ -Instagram-tililtä.




Leikkasin tämän laukkujen läpivalaisutehtävän pikkukuvat (yllä linkki printattaviin kuviin) ja liimasin ne laukkujen kääntöpuolelle. Useamman kerran laitoin liimaa vahingossa kuvan kääntöpuolelle, kuten aina aiemmin. Nyt pitikin liimata kuva laukkuun päin, laittaa liimaa siis kuvapuolelle. Laminoin laukut. 

Kuvat kuultavat vähän läpi joistakin laukuista. Värittelin vähän puuväreillä laukkuja, jotta kuvat eivät näkyisi. Jos läpivalaistaan hämärässä, läpi kuultaminen ei ole ongelma lainkaan.





Näet lisää Hääräämön kuvia Instagramista.


Paljon toiminnallisia ideoita esi- ja alkuopetukseen löydät Pinterest-taulustani.


maanantai 25. lokakuuta 2021

Eskarimatikka: Kauppaleikissä harjoitellaan lukumääriä ja hienomotoriikkaa





Eskarimme kauppaleikissä harjoitellaan 

  • yksi yhteen -vastaavuutta
  • lukumäärien vertailua (yhtä monta)
  • subitisaatiota eli pienten lukumäärien hahmottamista laskematta
  • kohteliasta käyttäytymistä
  • hienomotoriikkaa (sakset, pyykkipojat, kuviolävistäjät)





Jätimme viime keväänä kerätyt kauppaleikkitarvikkeet eli tyhjät elintarvikepakkaukset paikoilleen eskariin tätä lukuvuotta varten. Keväällä saimme yhteenlaskuharjoitusta kaupassa. Nyt syksyllä emme ole käyttäneet numeromerkkejä kaupassa lainkaan, vaan olemme keskittyneet esimatemaattisiin taitoihin.

Huomaavaiseen käytökseen kiinnitämme huomiota kaupassa. Myyjä katsoo asiakasta silmiin ja tervehtii. Asiakas vastaa tervehdykseen silmiin katsoen. Muistamme myös sanoa kiitos ja ole hyvä.

Hienomotoriikkaa vahvistavat aktiviteetit ovat tärkeässä roolissa kaupassamme (lapsille en tosin kerro, että harjoittelemme hienomotoriikkaa): 

  • Ennen kaupankäyntiä leikataan saksilla viivaa pitkin. 
  • Kaupassa käytetään valuuttana pyykkipoikia, joiden avaaminen vahvistaa käden lihaksia. 
  • Samat lihakset saavat treeniä myös kuviolävistäjien käytössä.


Lapsen hienomotoristen taitojen tukemisesta löytyy paljon tietoa The OT Toolbox- blogista


Eskarisyksyn kauppaleikki



1. Ennen kauppaleikin aloitusta jokainen lapsi leikkaa lukumääräliuskat.






2. Lapsi ottaa yhden leikkaamansa lukumääräliuskan. Hän hakee pankista pyykkipoikavaluuttaa eli kiinnittää liuskaan yhtä monta pyykkipoikaa kuin liuskassa on pisteitä.

  • Ennen kauppaleikkiä pari lasta kiinnittää pyykkipojat pienen pahvilaatikon reunoihin.




3. Kaupassa jokainen tuote maksaa yhden pyykkipojan. Kun lapsella on kerättynä kaupasta yhtä monta tuotetta kuin liuskassa on pyykkipoikia, hän menee kassalle. Hän antaa myyjälle pyykkipojat. Myyjä vertaa, onko pyykkipoikia yhtä monta kuin ostettavia tuotteita. Jos lukumäärä ei täsmää, asiakas palauttaa tai hakee lisää tuotteita. 

  • Pyykkipojat voidaan asetella tuotteiden viereen ja katsoa, riittikö jokaiselle pyykkipojalle tuote.



4. Myyjä vie pyykkipojat kassaan. Meillä kassana toimii verhokappa.




5. Lopuksi myyjä kuittaa ostokset lukumääräliuskaan eli tekee kuviolävistäjällä yhtä monta reikää kuin liuskassa on pisteitä.


Kun kassassa on paljon rahaa eli verhossa pyykkipoikia, ope vinkkaa parille lapselle, että nyt tarvitaan kuriireja toimittamaan rahaa kaupasta pankkiin.

Kaupassa on hyvä olla riittävästi henkilökuntaa. Kokemukseni mukaan kauppaleikissä myyjiä voi olla saman verran kuin asiakkaita, jotta jonot eivät kasva ja kaikille riittää touhua.


Lumiset syyslomaterveiset Pallakselta:


Kävin viime perjantaina 1,5 tunnin kävelyllä Pallaksella. Klo 9 tuulen nopeus oli Laukukerolla 24 m/s. Minä lähdin kävelylle klo 9.45, ja silloin ei varmaankaan tuullut aivan yhtä kovaa.

Pakkasta oli pari astetta. Toppavaatteissa huppu tiukasti päässä ei ollut kylmä. Valokuvatessa tosin sormet viilenivät aikalailla.



Lunta oli tuiskuttanut paikoitellen aikalailla, ja hanki upotti välillä polvia myöten. Silloin pääsi kätevimmin liikkumaan konttaamalla. Joissain kohdissa hanki kantoi kuten keväällä. 

Kävelin hotellin nurkalta vanhan hotellin raunioille vievälle hiekkatielle ja kuljin sitä pitkin, kunnes käännyin poroaidalle Palkaskeron suuntaan. Tietä pitkin pysyi kävellä aika normaalisti.




Päivitetty täydennettävä isänpäiväkirje on tulostettavissa Hääräämön Opettajalle-välilehdeltä.


Löydät paljon toiminnallisia ideoita esi- ja alkuopetuksen taulustani Pinterestistä.


Vilkaise Hääräämön kuvia myös Instagramista!


maanantai 11. lokakuuta 2021

Eskarimatikka: Tulosta jäätelötikkumallikortit pdf hahmottamisen harjoitteluun

 



Mallin mukaan rakentaminen värillisistä jäätelötikuista kehittää hahmottamista. Kun rakenteluun yhdistetään nopan heittäminen ja pistekortit, saadaan aikaan paljon liikettä sekä treeniä myös työmuistille. 




Lapsi heittää noppaa. Meillä on käytössä kaksi isoa pehmonoppaa, joita heitämme lattialla. 

Lapsi etsii ikkunalaudalta pistekortin, jossa on yhtä monta pistettä kuin nopan silmäluvussa. Samalla tulee siis harjoiteltua subitisaatiota eli pienten lukumäärien hahmottamista laskematta.




Lapsi painaa mieleensä, millainen jäätelötikkumallikortti on kyseisen pistekortin vieressä. Hän hakee laatikosta jäätelötikkuja ja rakentaa niistä omalla paikallaan kuvan mukaisen kuvion.


Olen laittanut mallikortteja luokassa kahteen paikkaan. Kun lapsi heittää nopasta saman pisteluvun kuin aiemmin, hän käy katsomassa mallikorttia eri paikasta kuin ensimmäisellä kerralla. Kummassakin paikassa on kuusi mallikorttia.



Helpot jäätelötikkumallikortit

(1 - 8)



Helpoimmissa jäätelötikkumallikorteissa tikut eivät ole mistään kohtaa toistensa päällä.


Keskivaikeat jäätelötikkumallikortit

(9 - 18)



Keskivaikeissa jäätelötikkumallikorteissa tikut ovat päällekkäin kahdessa tasossa.


Vaikeat jäätelötikkumallikortit

(19 - 24)



Vaikeimmissa jäätelötikkumallikorteissa tikut ovat päällekkäin kolmessa tasossa.




Oletko tutustunut Freeediin, josta löytyy paljon opettajien tekemää opetusmateriaalia? Freeed ei vaadi nykyään kirjautumista. Olen ladannut monia Hääräämön esiopetusmateriaaleja Freediin. Käy toki vilkaisemassa!



Tulosta jäätelötikkumallikortit (pdf) täältä.


Hääräämön kuvia löydät myös Instagramista.


maanantai 27. syyskuuta 2021

Eskarimatikka: Lukumääräsyötti houkuttelee havainnoimaan muutosta ja lukumääriä



Aikuiset voivat ohjata lapsia huomaamaan lukumääriä ympäristöstä. Monet lapset kiinnittävät toki huomiota lukumääriin luonnostaankin. 

Professori Minna Hannula-Sormunen Turun yliopistosta suositteli lukumääräsyöttejä Pikkumatikka-koulutuksessa, johon osallistuin viime lukuvuonna. Lukumääräsyötti auttaa lapsia havainnoimaan lukumääriä. Syötiksi voi laittaa melkein mitä tahansa keskenään samanlaisia pieniä esineitä.

Esittelin eskarilaisilleni tänä syksynä neljä pientä pöllöä, jotka asustavat luokassamme. Pöllöt vaihtavat paikkaa juuri silloin, kun lapset sattuvat katsomaan toisaalle tai ovat luokan ulkopuolella. 

En ole käyttänyt lukumääräsyötti-termiä puhuessani lapsille. Puhumme vain pöllöistä.




Kun lapset näkevät kolme pöllöä puolapuiden päällä, he miettivät, missä yksi pöllö on. Tiedostamattaan lapset tulevat harjoitelleeksi luvun neljä hajotelmia.


Laitan usein pöllöt niin ylös, että lapset eivät ylety niihin. Olemme sopineet, että lapset eivät koske pöllöihin. Silloinkin, kun pöllöt ovat olleet kosketuskorkeudella, ne ovat saaneet olla rauhassa.


Joskus tullessamme ulkoa sisälle lapset pohtivat keskenään jo eteisessä, että missäköhän pöllöt nyt ovat. Toisinaan kesken muiden touhujen joku lapsista huomaa parin pöllön kadonneen. Siinä vaiheessa kaikkien huomio on pöllöjen etsinnässä. Vasta kun jokainen lapsi on saanut näköhavainnon kaikista pöllöistä, keskitytään taas meneillään olevaan tekemiseen. Pöllöistä on siis tullut iso juttu ryhmässäni.





Spontaani taipumus kiinnittää huomiota lukumääriin eli SFON-tendenssi (Spontaneous Focusing on Numerosity) on merkittävä asia lapsen matemaattisessa kehityksessä. Minna Hannula-Sormusen mukaan lapset, jotka bongailevat lukumääriä ympäriltään useammin kuin muut, kehittyvät matemaattisilta taidoiltaan paremmin kuin lapset, jotka eivät kiinnitä paljoakaan huomiota lukumääriin.


Pääsiäisaiheinen lukumääräsyötti




Pääsiäisen alla laitoin yhdelle ylähyllylle viisi pientä tipua viimevuotiselle eskariryhmälleni. Vinkkasin lapsille, että luokkaamme on ilmestynyt jotain uutta pääsiäisaiheista. Löytö pidettiin salaisuutena, kunnes jokainen huomasi tiput itse.

Useamman kerran päivässä laitoin osan tipuista näkösälle johonkin muuhun paikkaan luokassamme niin, että lapset eivät nähneet. Pian esimerkiksi ruokailusta palattuamme lapset huomasivat, että osa tipuista puuttuu ja alkoivat etsiä katseellaan tipujen uutta olinpaikkaa.


Olen käyttänyt lukumääräsyöttejä esiopetuksessa, mutta voisin kuvitella, että syötit toimivat hyvin myös nuoremmilla. Kotonakin niitä voi toki käyttää.

Kokeilin lukumääräsyöttejä ensimmäistä kertaa viime joulukuussa laittamalla kullanvärisestä paperista leikkaamiani tähtiä eskariluokkani ikkunaan. En oikein osannut johdatella lapsia havainnoimaan tähtiä. Pari kertaa tähtiä siirreltyäni, lisättyäni ja vähennettyäni jätin asian sikseen. Olikin iloinen yllätys, kun lukumääräsyötti-idea lähti lentoon keväällä pääsiäistipujen myötä. Ja nyt syksyllä pöllöinnostusta on jatkunut nykyisessä ryhmässäni jo aika monta viikkoa.

Lukumääräsyötille ei tarvitse varata aikaa eskaripäivässä, vaan se on läsnä kaiken muun tekemisen lomassa. Yhtenä aamuna eräs eskarilainen totesi minulle, että ope, sie et ole siirtänyt pöllöjä ollenkaan. Oletusarvo siis on, että pöllöt ovat aamulla eri paikassa kuin edellisenä päivänä.

Minna Hannula-Sormunen vinkkasi, että lapset voisivat tehdä toisillleen lukumääräsyöttejä. Tämä voisi olla seuraava vaihe syöttihommissa eskariryhmässäni.


Vilkaise Hääräämön kuvia Instagramista!


Lisää toiminnallisia ideoita löydät Pinterestistä esi- ja alkuopetuksen taulustani.