Mökkipelin matematiikkaversioissa harjoitellaan lukumäärän ja numeron vastaavuutta sekä yhteenlaskua. Näihin koukuttaviin peleihin tarvitaan kaksi noppaa, kaksi eri väristä puuvärikynää tai tussia sekä pelilauta.
Peliohje: Heitä noppaa ja väritä
Peli 1: Lukumäärän ja numeron vastaavuus
- Heitä noppaa vuorotellen parisi kanssa.
- Etsi ruudukosta ruutu, jossa on tämä luku.
- Yhdistä viivalla tämän ruudun kaksi pistettä.
- Pelaaja, joka saa suljettua ruudun, värittää sen.
- Voittaja on se, joka on värittänyt enemmän ruutuja.
Peli 2: Yhteenlasku
- Heitä kahta noppaa vuorotellen parisi kanssa.
- Laske silmälukujen summa.
- Etsi ruudukosta ruutu, jossa on tämä luku.
- Yhdistä viivalla tämän ruudun kaksi pistettä.
- Pelaaja, joka saa suljettua ruudun, värittää sen.
- Voittaja on se, joka on värittänyt enemmän ruutuja.
- Huom! Jos tavoittelet pientä lukua, voit heittää halutessasi vain yhtä noppaa.
Tulosta Heitä noppaa ja väritä -pelin pelilaudat:
- Peli 1 pdf (yksi noppa)
- Peli 2 pdf (kaksi noppaa)
EDIT: Olen saanut yhteydenottoja toimimattomista linkeistä. Toimisivatkohan nämä:
EDIT 2: Latasin Freeediin monia Hääräämön esiopetusmateriaaleja. Sieltä saat tulostettua näitä noppapelejäkin. Freeed vaatii kirjautumisen, mutta on maksuton.
Oletko jo tutustunut Hääräämön muihin esiopetusideoihin eskari-välilehdeltä (klik)?
Sain idean tähän yhteenlaskupeliin Alakoulun aarreaitta -FB-ryhmän kautta Games4Gains-sivustolta. Siellä on tästä pelistä tulostettava kertolaskuversio.
Yhteenlaskuharjoitusta arpakuutioilla on mukava tehdä myös Legoilla Heitä noppaa ja rakenna -peliä pelaten (klik). |
Edit: Sari Salon Toiminnallista elämää -blogissa on liikuntatehtäviä sisältävä tämän pelin kertolaskuversio (klik).
6 kommenttia:
Tää on niin hyvä - testiin menee heti tänään. :)
Kiitos kommentista Pikku Akka! Kerro toki kokemuksia :)
Voi kun kiva, täytyy testata lastenlasten kanssa. Kiitos
Ole hyvä Tarja. Mukavia pelihetkiä! :)
Kiva idea!
Kiitos Riikka! Ei tokikaan oma ideani, mutta tein nämä pikkuoppilaille sopivat versiot.
Lähetä kommentti